انتقال فهرست های سیستمی کافه بازار : یک سیاست بد

همانطور که اطلاع داریم مدتی است کافه بازار فهرست های سیستمی اپلیکیشن ها را از صفحه اصلی خود حذف کرده و تنها این فهرست ها در بخش های موضوعی موجود هستند .

بازار البته ادعا میکند از گوگل پلی الگو برداری کرده است ! قطعا گوگل پلی به این شیوه عمل نکرده و نمیکند اگر نگاهی به اپ استور گوگل بیاندازید متوجه خواهید شد که صفحه اول آن کاملا سیتسمی است و از یک الگوریتم پیچیده بهره میبرد که بهترین اپلیکیشن ها را به شما پیشنهاد دهد . بر این مبنا صفحه اولی که برای هرشخص ظاهر میشود میتواند متفاوت از دیگری باشد !
ضمنا اپلیکیشن های جدید نیز به دلیل وجود بیش از یک میلیارد کاربر فعال در ماه به اندازه کافی به کاربرانشان معرفی می شوند.

انتقال فهرست های سیستمی کافه بازار

این یک سیاست بد است

چرا میگوییم سیاست؟ انتقا فهرست های سیستمی کافه بازار چرا سیاست است ؟ این تصور ایجاد شده است که البته تا حدی هم درست بوده و قابل انکار نیست که شرکت تحت مدیریت حسام آرمندهی به دنبال افزایش سوددهی زیرمجموعه های خود ( شبکه عدد ) است.
تنها به مدت چند ساعت برنامه های/بازیهای تازه منتشر شده در معرض دید کاربران مراجعه کننده به بخش های موضوعی قرار میگیرند و بعد از اینکه لیست آپدیت شود و برنامه های تازه تر به آن اضافه شوند از لیست محو میشوند

از این پس تنها امید توسعه دهنده جستجوی عبارتی توسط کاربران است که به موضوع اپلیکیشن شما مرتبط باشد و دیگر تقریبا هیچ چیز !

راه سخت دیگری که وجود دارد قرار گرفتن برنامه/بازی شما در بخش برگزیده است که البته این در انحصار تعداد معدودی افراد و شرکت های خاص است که توان هزینه و توسعه و بومی سازی سورس های آماده موجود در مارکت های مختلف و معتبر خارجی را دارند . و البته برنامه های در حال پیشرفت که دست کم می بایست ۵۰K دانلود داشته باشید تا در این لیست قرار بگیرید !

با این اوصاف احساس میکنیم این عدالت نیست !

حال نتیجه اتخاذ این سیاست چیست ؟ نتیجه اش این است توسعه دهنده برای معرفی و برندیگ مجبور می شود برای اپلیکیشن خود تبلیغ کند ! و قطعا و قطعا افزایش آمار دانلود اپلیکیشن بدون وجود کمپین مجازی یا تبلیغ در شبکه های تبلیغاتی میسر نیست این بسیار روشن است و چه جایی بهتر از عدد ؟ انتقال فهرست های سیستمی کافه بازار آیا تنها و بهترین الگوریتم برای جلب رضایت کاربران بود؟

دم دست است و کافه بازار نیز در بخشی برای برنامه های رایگانی که منتشر میشوند در بخش “تبلیغات” این را توصیه میکند .و این تنها از بعد اقتصادی قابل بررسی است و سودطلبی کافه بازار از لحاظ مادی نه معنوی[۱] را به اثبات می رساند .

در شرایط اقتصادی امروزه کشورمان این بی انصافیست ! حال که به صورت بی رحمانه ای توسط تنها مارکت رسمی اندرویدی فعالیت کاربران ایرانی را محدود کرده و توسعه دهنده ایرانی را از فعالیت منع کرده است و حق انتشار اپلیکیشن ها از توسعه دهنده ایرانی در پلی استور وجود ندارد این اجحاف در حق توسعه دهنده است .

در نظر بگیرید یک توسعه دهنده به امید سودهی پروژه اش ماها روی یک ایده کار میکند و آنرا منتشر میکند و به دنبال کارآفرینی برای خود است و بودجه چندانی هم ندارد . خب باید بگوییم شما هیچوقت نمیتوانید به عنوان یک شغل روی این موضوع حساب کنید زیرا هنوز در ایران جا نیافته است که این شغل است ازلحاظ سخت افزاری هم زمینه آن فراهم نیست سخت افزاری به معنای توان هزینه در این کار است با توجه به شرایط اقتصادی.

حال که در آشفته بازار شرایط تحریم و اقتصاد کافه بازار توانست این میزان کاربر را به خود جذب کند بهتر است کمی هم به فکر توسعه دهنده باشد . باقی گذاشتن تنها یک راه برای توسعه دهنده که بیشتر منفعتش برای این مجموعه است چیزی جز بی عدالتی نیست.

گرچه اگر محدودیت پلی استور برای ایرانیان لغو شود چه بسا درصدی از این وضعیت رهایی بیابیم

علی شیرالی
مدیریت استدیو پارسین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *